Yong Tau Foo

arrow menu untuk berbuka masa hari Rabu lepas .. tiba2 rasa teringin nak makan Yong Tau Foo .. tapi kita tak pernah buat lagie .. ini first time .. kalau ada terkurang terlebih harap maafkan mrgreen... pastu malam tadi buat lagie yong tau foo nie & bawak ke ofis utk member2 ofis rasa ..he..he.. mrgreen

arrow kita buat ikut resepi Ida (Mama Aiman) ... TQ Ida .. kita copy resepi itew .. ada yg kita tambah & ubah sana sini lepas refer dari internet wink senang jer kalau korang nk buat .. kalau compare to beli kat pasar malam .. memang x puas rasanye makan .. selamat mencuba ..mrgreen

Bahan2 utk sos hitam:

- Panaskan periuk, masukkan sedikit air > sos tiram, kicap manis, kicap pekat > sos cili, petis udang, kiub ikan bilis, kcg tanah (goreng & tumbuk), tabur bijan (yg digoreng tanpa minyak terlebih dahulu) atas kuah ..kalau tak cukup masin..tambahkan gula sket secukup rasa... masak semua bahan atas api sampai pekat (Kalau kurang pekat guna bancuhan tepung jagung) .. kita pun tak guna sukatan ..main agak2 rasa dah ok tu mrgreen


arrow Bhn2 lain: (ikut citarasa dan bhn yg ada)

- Sotong Kembang
- Kuew Tiaw
- Kangkung
- Fishbal
- Crab Meat
- Fish Cake
- Sosej
- Tauhu nipis
- Telur Puyuh

arrowAir rebusan Yong Tau Foo

- rebuskan air mendidih yg dicampurkan kiub ikan bilis + 2 ulas bawang putih + 2 cm halia + garam. Celur bahan2 yong tau foo > Toskan, potong2 kecil dan boleh la makan dgn sos di atas > tabur bijan atas kuah sos > nyummy mrgreen

8 comments:

yOkOyOpOyO said...

terliur nye tengok... now i'm craving for yong tau foo.. semuanya nampak so fresshhh... nak masak sendiri dah x larat. nanti soh my hubby look for it laa.. hahaha.. :) mak buyung is craving for yong tau foo...

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

yokoyopoyo > salam perkenalan .. TQ visit my kitchen blog ... wah x lama lagie dpt baby yer .. i pray for u .. nanti suruh hubby beli yong tau foo tu yer ... nantie2 leh try buat sendiri okies ;-)

ladyell said...

diana,sama plak smlm i wat yong tau foo jgk

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

ladyell > wahhh sure besttt ;-)

mamaREDZHA said...

wah..rajinya awk!!

yong tau fu pn D.I.Y... klu kiter belik jer senang cite..hehe! (kes malas!)

mamaREDZHA said...

ha... smbung lg...

klu stimbot kite suka ler D.Y.I...tp masa ada majlis or kwn2 dtg bru syok...

tp sos dia tu lebih kurang sama je kn ngn yong tau fu??!!

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

Pina > he..he.. sebabnya pina kalau beli jer ..rasanyer mhl dah skrg .. amik sket2 jer dah kena puluh2 ... buats endiri leh mkn ulang2 ..he..he.. kuah steamboat?? ye kot lebih kurang jer tue ;-)

shafa said...

nk try buat jgklah ptg nih...
mcm best jer...